четвер, 26 листопада 2020 р.

11 клас Урок 21-22 Технології

     Тема уроку. Добір об'єкта проек­тування. Пошук інформації.

     У засобах масової інформації ми часто зустрічаємося з різними видами проектів: «Зірка плюс Зірка», «Україна має талант», «Майданс» тощо.
       Створення будь якого виробу чи об’єкта розпочинається із творчого задуму. Конструктор, уявляє образ виробу, який буде виготовлятися і переносить свій задум на папір у вигляді рисунка – ескізу, що супроводжується технічним описом: матеріалу особливості будови, форма, колір, розміри. Такий процес називають проектуванням.
Проектування - процес створення проекту майбутнього об’єкта та  його виготовлення.
         Проектування виробу складається з чотирьох етапів:

1. Способи пошуку інформації в Інтернеті.

1.1. Пошукові покажчики

Перш ніж ознайомити зі способами пошуку інформації в Інтернеті, необхідно розібратися з такими поняттями, як пошукові покажчики, ключові слова, пошуковий запит, результати пошуку.

Робота пошукових покажчиків відбувається в такий спосіб: Пошукові роботи («хробаки», «гусениці», «краулери») — спеціальні програми цілодобово переглядають простір Мережі й копіюють усі знайдені сторінки, переходять за гіперпосиланнями, знаходять нові документи, копіюють їх тощо. З таких сторінок складається спеціальна база даних, іменована покажчиком. Завдяки цим індексним файлам запит клієнта може бути оброблений практично миттєво. Кожна пошукова система проводить індексацію за своїми алгоритмами, які є комерційною таємницею.

1.2. Ключові слова  

Принцип роботи пошукових покажчиків заснований на ключових словах. Ключові слова (Keywords), або пошуковий запит, — це слова, фрази або набір символів, що відображають основну думку, які користувач Інтернету вводить у спеціальне поле (рядок) пошуку з метою одержання інформації, що його цікавить. Запит обробляється пошуковою машиною, що знаходить у своїх базах дані адреси Web-ресурсів, у яких присутні ключові слова і клієнтові видаються результати пошуку.

1.3. Результати пошуку

Результати пошуку (search engine result pege) — це Web-сторінка, видавана пошуковою системою як відповідь на запит користувача. Вона містить набір посилань на сторінки Інтернету, що відповідають, на думку алгоритму пошукової машини, заданому запиту (релевантні йому). Така Web-сторінка називається ще результуючою.

Перед видачею результатів відбувається ранжирування результатів пошуку — система визначає цінність кожного зі знайдених ресурсів і сортує їх так, щоб найцінніші розташовувалися на початку списку. Для цього кожному ресурсу дається оцінка. Найціннішими вважаються сторінки, на яких ключові слова зустрічаються в заголовку сторінки, неодноразово повторюються в тексті тощо. Як правило, при грамотно складеному запиті необхідну інформацію можна одержати, ознайомившись із декількома Web-сторінками, що займають перші позиції у видачі пошукової системи.  

Це цікаво

Найсучаснішим пошуковикам можна ставити запити у вигляді звичайного питання. Система сама розбереться, які слова й словосполучення є ключовими.

1.4. Способи пошуку інформації

 Пошукові машини використовують кілька способів пошуку інформації.

1.4.1. Простий пошук   

Це пошук за одним або кількома ключовими словами. Причому більш релевантним, безумовно, буде пошук за кількома словами, пов'язаними з шуканою темою. Наприклад, за запитом «казка» буде видано величезне число різноманітних посилань. Додавання одного або двох ключових слів (наприклад, «українська народна казка») значно звузить область пошуку. При формуванні запиту кількість слів у групі не обмежується. При простому пошуку можливе використання засобів контекстного пошуку. Якщо ключові слова взяти в лапки, то пошукова система знайде документи, у яких дана фраза присутня дослівно. Так можна знайти цитату з художнього твору, наукової праці тощо.

 

1.4.2. Розширений пошук

Для спрощення завдання формування складних запитів використовують спеціальні форми, за допомогою яких виконується розширений пошук. Для більш швидкого й успішного пошуку в пошукових системах разом із ключовими словами використовуються різні логічні оператори. Завдяки цьому можна сконструювати запит так, що будуть знайдені не тільки сайти на тему, яка вас цікавить, а й конкретні сторінки й навіть окремі документи. Правила складання складних запитів в одній пошуковій системі можуть відрізнятися від таких в іншій, але в кожному разі будуть використовуватися такі основні логічні оператори й синтаксичні вирази.

  Логічні оператори й синтаксичні вирази

НазваФункціяПриклад використання
І (АND)Поєднує два або більше слів так, щоб вони всі були присутні в шуканому документі (часто замість І використовують & або +)               За запитом Червона І Шапочка будуть знайдені документи, що містять і те, й інше слово
АБО (OR)Забезпечує пошук за кожним зі слів групиЗа запитом освіта АБО          навчання будуть знайдені документи, що містять слово освіта або слово навчання
Логічні дужкиУправляє порядком проходження логічних операторівЗа запитом Ломоносов АБО (Михайло І Васильович) будуть знайдені документи, що містять слово Ломоносов або словосполучення Михайло Васильович
НЕ (NОТ)Виключає яке-небудь  ключове слово з результатів пошуку                      За запитом Ссавці НЕ хижаки будуть знайдені документи, що містять слово ссавці і не містять слово хижаки
БЛИЗЬКО (NEAR)Дозволяє вказати, на якій відстані одне від одного можуть     розташовуватися слова в документіЗа запитом музика NEAR скачати безкоштовно будуть видані документи, у яких ці  слова перебувають недалеко одне від одного, тобто між ними не повинно бути більше десяти слів
ЛапкиЗабезпечують дослівний   пошук виразу або словосполученняЗа запитом «відношення долара до євро» будуть видані документи, у яких дослівно міститься ця фраза

 Щоб потрапити на Web-форму розширеного пошуку, досить на стартовій сторінці Google знайти посилання «Розширений пошук» і перейти за ним. На стартовій сторінці можна виділити окремі блоки, кожний з яких складається з кількох рядків. 

 Перший блок на сторінці розширеного пошуку Google складається з чотирьох рядків для введення пошукових запитів.

Рядок 1. Знайти результати з усіма словами (аналогічно звичайному пошуковому рядку Google на головній сторінці)

Рядок 2. Знайти результати з точною фразою (аналогічно використанню оператора лапки, тобто введення словосполучення в лапки).

Рядок 3. Знайти результати з кожним зі слів (аналогічно застосуванню оператора (OR  (АБО))

Рядок 4. Знайти результати без заданих у цьому рядку слів (аналогічно використанню оператора НЕ(NОТ))

Приклад використання цих чотирьох рядків пошуку:

Рядок 1: рецепт кулінарія.

Рядок 2: бісквітне тісто.

Рядок 3: торт тістечко.

Рядок 4: стаття.

Зміст такого запиту: знайти сторінки зі словами «рецепт» і «кулінарія» (порядок розташування слів на сторінці немає значення), з точним словосполученням «бісквітне тісто», з кожним зі слів «торт» або «тістечко» але без слова «стаття». 

Наступний блок параметрів на сторінці розширеного пошуку регулює різні налаштування пошуку. 

 Рядок 1Мова (вибір мови пошуку — російська, українська, англійська або ін.).  

Рядок 2. Формат файла (чи робити пошук за запитом, у файлах таких типів): будь-який доступний формат, PDFPostscriptMS-ExelMS-PowerpointRTF тощо).

Рядок 3Дата (шукати сторінки, створені або змінені не пізніше певного строку (доби, тижня, місяця або року), або шукати сторінки, створені в будь-який проміжок часу).

Рядок 4. Згадування (визначається місце на сторінці, де буде відбуватися пошук ключових слів,— у будь-якому місці сторінки, в адресі, у заголовку, в основній частині, у посиланнях).

Рядок 5. Домен (можливість пошуку в заданому домені).

В останньому блоці містяться два елементи.

Рядок 1. Схожі (шукати сторінки, подібні за змістом із зазначеною в рядку пошуку).

Рядок 2. Посиланая (шукати сторінки, які посилаються на зазначену сторінку в рядку пошуку).

 1.4.3. Контекстний пошук

Контекстний пошук буде корисний у тому випадку, якщо не відомо, які ключові слова вибирати для пошуку.

Цей пошуковий інструмент працює за таким алгоритмом:

1) на відкритій у браузері сторінці слід виділити фрагмент тексту (або навіть всю сторінку цілком);

2) система проаналізує виділений текст, виділить ключові слова й сама складе пошуковий запит. Теоретично система дозволяє знайти безліч різноманітної додаткової інформації на тему, що цікавить вас;

3) результати пошуку при використанні цього інструмента виглядають точно так же, як і при інших видах запитів. Зверху й знизу на сторінці виводиться список пошукових слів і фраз, які можна скорегувати, а сторінка при цьому автоматично обновляється.

 1.4.4. Спеціальний пошук

Спеціальний пошук дозволяє виконувати пошук документів:

♦  за датами;

♦  за посиланнями на певну адресу; 

♦  за заголовками Web-сторінок;

♦  за іншими параметрами.

2. Формулювання запиту для пошукової системи. 

Усі запити для пошукових систем умовно можна поділити на три типи: 

 Інформаційні запити (користувач шукає інформацію, не знаючи, на якому саме сайті вона буде перебувати, наприклад «властивості тканин»).  

 Навігаційні запити (користувач попередньо шукає сайт, на якому повинна бути інформація, що його цікавить, наприклад «текстиль»

Транзакційні запити (користувач у формулюванні запиту виражає готовність зробити якусь дію, наприклад «купити телевізор»).

Практичні рекомендації при складанні запиту для пошукової системи 

Формулюючи проблему для пошукової системи, дотримуйтеся таких правил. Це дозволить вам заощадити час і підвищити релевантність відповіді.

♦  Точніше робіть запитиНеобхідно, щоб ключові слова в завиті найбільш точно й повно визначали інформацію, яка вам необхідна. Порядок слів у запиті не має значення. 

♦ Не робіть пошук за одним словом. Використання кількох ключових слів дозволяє конкретизувати пошук, підвищити повноту й точність пошуку й урешті-решт заощадити час і гроші.  

♦  Використовуйте синоніми. Якщо перелік знайдених сторінок занадто малий або не містить сторінок із необхідною інформацією, спробуйте змінити ключові слова в запиті, доберіть до них синоніми. Наприклад, замість слів «курсовий проект» можна написати  «курсова робота».

♦  При побудові запитів ураховуйте можливість написання  того самого терміна латиницею або кирилицею. Наприклад: modem (модем),  web(веб), fax (факс). При записі кирилицею деякі терміни можуть, мати різні варіанти написання. Наприклад: броузер або браузер.

♦  Визначте можливе місцезнаходження необхідної інформаціїРеферати або твори краще шукати на спеціалізованих сайтах, а літературні твори — в електронних бібліотеках. Але можна скористатися й універсальними пошуковими ресурсами Інтернету. При пошуку інформації з певного регіону (погода, робота, нерухомість, товари, послуги тощо) звернітйея до місцевих порталів.   

♦  Перевіряйте орфографію. Якщо в результаті пошуку не було знайдено жодної сторінки або їх занадто мало, то, можливо, була зроблена орфографічна помилка в написанні слів запиту.

♦  Не пишіть великими літерамиДля підвищення ефективності пошуку заголовні літери в запиті рекомендується використовувати тільки у власних іменах. Наприклад: «місто Харків», «телепередача Кулінарний двобій». 

♦  Не використовуйте в запитах «стоп-слова» - прийменники, сполучники, частки, слова завдовжки менш ніж 4 літери. Уважаеться, що «стоп-слова» не мають значеннєвого навантаження й уповільнюють пошук. Тому вони просто не враховуються пошуковими системами під час обробки запиту. Наприклад, при запиті «ми в Італії» будуть знайдені документи, у які входить слово «Італії».

 ♦ Різні пошукові системи використовують різні алгоритми й механізми пошуку, по-різному оцінюють ступінь відповідності знайдених посилань запиту користувача. Спробуйте відправити той самий запит у різних пошукових системах.

 

3. Створення бібліографічних записів сайтів.

Вибравши потрібні сайти з результуючої сторінки, що видає пошукова система на ваш запит, створіть їхні бібліографічні записи. Створення таких записів підтверджує достовірність інформації, яку ви дібрали за даним запитом. В описі кожного сайту слід, вказати назву й адресу в Інтернеті. Приклад опису сайту: Історія маленької чорної сукні: fun.mobus.com/22393.html

Домашня робота  Опрацюват матеріал теми, зробити короткий конспект

Немає коментарів:

Дописати коментар