Тема уроку. Використання списків для моделювання зв’язків.
Матеріали для роботи:
- Основи баз даних: Навч. посіб. / І.О.Завадський. - К.: Видавець І.О. Завадський, 2013.
Теоретичні відомості
Форми MS Access дозволяють створювати інтерфейс користувача для таблиць бази даних. Хоча для виконання тих же самих функцій можна використовувати режим таблиці, форми надають переваги для представлення даних в упорядкованому і привабливому вигляді.Форма являє собою якийсь електронний бланк, в якому є поля для введення даних. У формі кожне поле можна розмістити в точно заданому місці, вибрати для нього колір і заливку. У форму можна поміщати обчислювані поля. OLE-об'єкти можна побачити тільки у формі або звіті. У формі набагато простіше працювати з великими текстами поля типу MEMO у текстовому вікні зі смугами прокрутки.
Форма будується на основі Access-таблиці або запиту. При кожному відкритті збереженої форми оновлюються
дані запиту, на основі якого створюється форма. Завдяки цьому вміст форми завжди відповідає інформації в таблицях і запитах.
Форми можуть бути виведені на екран у кількох видах: режим конструктора, режим макету та режим форми. Для переходу з одного режиму в іншій використовуються команди групи Режими.
Microsoft Access надає кілька способів створення форми:
1. Створення форми за допомогою інструменту "Форма".
За допомогою інструменту "Форма" можна створити форму одним клацанням миші. При використанні цього засобу всі поля джерела даних (таблиці або запиту) розміщуються у формі. При необхідності можна змінити форму в режимі макета або конструктора.
Для того щоб створити нову форму, необхідно:
• в області навігації виділити таблицю або запит, дані яких повинні відображатися у формі;
• на вкладці Створити у групі Форми натиснути кнопку Форма (рис. 1).
Мал. 1. Кнопка ФормаБуде створена нова форма і відображена в режимі макета. У режимі макета можна внести зміни в структуру форми при одночасному відображенні даних. Наприклад, при необхідності можна налаштувати розмір полів відповідно до даних.
Якщо додаток MSAccess виявляє одну таблицю, пов'язану відношенням "один-до-багатьох" із таблицею чи запитом, який використовувався для створення форми, воно додає таблицю даних у форму, засновану на зв'язаній таблиці або запиті. Наприклад, якщо створюється форма, заснована на таблиці "Видавництва" розглянутого вище прикладу, і між таблицями "Видавництва" і "Книги" визначено відношення "один-до-багатьох", то в таблиці даних будуть відображатися всі записи таблиці "Книги", що відносяться до поточної записи видавництва (рис. 2).
Мал. 2. Створена форма "Видавництво" за допомогою інструменту "Форма"
2.Створення форми за допомогою Майстра форм.
Для отримання більшої свободи вибору полів, що відображаються на формі, можна скористатися Майстром форм. Крім того, можна вказати спосіб угруповання і сортування даних, а також включити в форму поля з декількох таблиць або запитів.
Для створення форми за допомогою Майстра форм необхідно:
• на вкладці Створення у групі Форми натиснути кнопку Майстер форм;
• слідувати інструкціям на сторінках Майстри форм.
3.Створення форми за допомогою інструменту "Порожня форма".
Якщо вище описані інструменти створення форм не підходять, для створення форми можна скористатися інструментом "Порожня форма". Для цього необхідно виконати наступні дії:
• на вкладці Створити у групі Форми натисніть кнопку Порожня форма. MS Access відкриє порожню форму в режимі макета і відобразить область Список полів;
• в області Список полів клацніть знак "плюс" поруч із таблицею або таблицями, що містять поля, які потрібно включити в форму;
• щоб додати поле в форму, двічі клацніть його та перетягніть на форму;
Мал. 3. Створена форма за допомогою інструменту "Порожня форма"
• використовуючи інструменти групи Колонтитули на вкладці Конструктор, можна додати у форму емблему (малюнок, використовуваний в якості емблеми), заголовок або дату і час.
Створення елементів управління на форміДля додавання у форму елементів управління інших типів використовуйте інструменти групи Елементи управління на вкладці Конструктор.
Вікно форми (звіту) може містити такі елементи: підпис, поле, поле зі списком, список, вимикачі, перемикачі, прапорці і кнопки. Крім того, форму (звіт) можна доповнити ілюстрацією (малюнком або діаграмою), текстом і лініями різного типу.
Створення елементів вікна здійснюється в режимі конструктора.
Для роботи з елементами управління виберіть групу Елементи управління на вкладці Конструктор (рис. 4). Кожна піктограма цій панелі призначена для створення елемента певного типу. Призначення кожної піктограми однозначно визначається їх найменуваннями.
Мал. 4. Група Елементи управління на вкладці Конструктор
Існує три основних типи елементів управління: приєднані, вільні, обчислювані.
- Приєднані елементи управління - це елементи, пов'язані з полем таблиці. При введенні значення в приєднаний елемент управління поле таблиці в поточному записі автоматично оновлюється. Більшість елементів управління, в тому числі об'єкти OLE, можна приєднати до поля. Найчастіше приєднані елементи управління містять дані текстового типу, а також дати, числа, логічні дані (Так / Ні), малюнки та поля MEMO.
- Вільні елементи управління зберігають введену величину, що не оновлюючи при цьому поля таблиці. Їх можна використовувати для відображення тексту; значень, які повинні бути передані макросам; ліній і прямокутників. Крім того, їх можна використовувати для зберігання об'єктів OLE (наприклад, малюнків), які розташовані не в таблиці, а в самій формі. Вільні елементи управління називають також змінними або змінними пам'яті.
- Обчислювальні елементи управління створюють на основі виразів, наприклад функцій або формул. Оскільки вони не приєднані до полів таблиці, вони не оновлюють зміст полів таблиці. Цей елемент управління дозволяє проводити необхідні обчислення, використовуючи дані полів таблиці, з подальшим відображенням у формі.
- Вибір об'єктів - дозволяє змінити покажчик курсору на інструмент вибору об'єкта.
- Майстер елементів - дозволяє включати і відключати майстра по створенню елементів управління.
- Напис - призначена для виводу на екран Незмінних тексту, наприклад, заголовків, підписів або пояснень. Напис відноситься до вільних елементам управління, в які не можна вводити дані.
- Поле - дозволяє створити область для відображення, введення або зміни даних. У полі можна використовувати дані будь-якого типу: текст, числа, дата / час, логічні величини і MEMO. Поля можуть бути як приєднаними, так і вільними. У них можна використовувати нуля з таблиць або запитів, а також обчислювані вирази, тому такі елементи управління називають пов'язаними полями. При створенні зв'язаного поля разом з ним одночасно утворюється ще один елемент управління - приєднананапис.
- Група параметрів - дозволяє створити область настроюваного розміру для розміщення набору прапорців, перемикачів або вимикачів, що представляють набір альтернативних значень.
- Вимикач - дозволяє створити кнопку, пов'язану з логічним полем. Елемент може знаходитися в двох станах: Істина - кнопка натиснута, Брехня - кнопка віджата.
- Перемикач - призначений для створення кнопки (званої радіокнопкою). Її функції аналогічні функціям вимикача. Елемент знаходиться в двох станах: Істина - гурток з точкою, Брехня - порожній кружок. З кнопкою можна пов'язати команди, наприклад, виконують фільтрацію.
- Прапорець - призначений для створення прапорця, пов'язаного з логічним полем. Діє аналогічно перемикачів, але, на відміну від них, припускає множинний вибір. Елемент може знаходиться в двох станах: Істина - квадрат з галочкою, Брехня - порожній квадрат.
- Поле зі списком - дозволяє створити складовий елемент управління, об'єднуючий нулі і список, що розкривається значень. Призначений для введення значення, при цьому можна ввести значення в поле або вибрати значення у списку.
- Список - дозволяє створити список, що допускає прокрутку і призначений для вибору значення. Дозволяє відображати список значень у формі або звіті. У списках можна також відображати заголовки стовпців.
- Кнопка - дозволяє створити кнопку, використовувану для виконання набору макрокоманд Access або процедур VBA
- Малюнок - дозволяє створити рамку, в якій у формі або звіті виводиться незмінний малюнок. Оскільки малюнок не є об'єктом OLE, то після приміщення малюнка в форму або звіт не допускається його зміна з Microsoft Access.
- Вільна рамка об'єкта - дозволяє створити рамку для відображення у формі або звіті об'єктів OLE, як правило, набору ілюстрацій. Рамка не пов'язана ні з яким полем таблиць бази даних.
- Приєднана рамка об'єкта - для відображення у формі або звіті об'єктів OLE, таких як набір ілюстрацій. З приєднаної рамкою пов'язане одне з полів таблиць. При переході від запису до запису у формі або звіті виводяться різні об'єкти.
- Кінець сторінки - дозволяє створити елемент управління, який вказує принтеру початок нової сторінки в друкованій формі або нової сторінки в звіті. Цей елемент керування не з'являється у формі або запиті в режимі форми.
- Вкладка - дозволяє вставити елемент керування для створення вкладених форм. Сторінки цього елемента можуть містити інші елементи управління.
- Підпорядкована форма / звіт - призначена для додавання в основну форму або основний звіт підпорядкованої форми або підлеглого звіту відповідно. Додаються підлегла форма чи підлеглий звіт повинні існувати.
- Лінія - дозволяє створити пряму лінію, яку можна переміщати і розміри якої можна змінювати. Використовується для поділу елементів форми або звіту.
- Прямокутник - дозволяє створити прямокутник, який можна переміщати і розміри якого можна змінювати. Використовується для виділення елементів форми.
- Додаткові елементи - вибір цієї кнопки відкриває список додаткових елементів управління ActiveX, які можна використовувати у формах і звітах.
• клацніть на відповідній піктограмі;
• вкажіть курсором миші (хрест із зменшеним зображенням створюваного елемента) місце для створюваного елемента.
Після того як буде відпущена кнопка миші, для створення деяких елементів (таких як, наприклад, поле зі списком або кнопка) Access виводить на екран Майстра. Так, після створення кнопки з'являється Майстер, що пропонує вибрати тип дії, яке буде прив'язано до цієї кнопки (переходи між записами, робота з формою або інші типи, наприклад робота з запитами у пункті "Різне").
Висновки.
- Розкривні списки у формах створюють для введення значень зовнішніх ключів. Елементами розкривного списку є значення первинного ключа тієї таблиці, на яку посилається зовнішній ключ і, можливо, ще деяких її полів.
Завдання для самостійного виконання.
- У базі даних школи створіть форму для введення даних у таблицю Директори, а на ній — розкривний список для вибору директора серед учителів. Зробіть так, щоб у списку відображалося тільки прізвище та ім’я учителя.
- Для баз даних, створених у завданні для самостійного виконання з попереднього розділу, визначте, у які поля доцільно вводити дані за допомогою розкривних списків. Створіть два таких списки.
Домашнє завдання
Дайте письмово відповідь на питання
Нижче описано фрагменти предметних областей. Яким із них відповідають бази даних, де мають використовуватися списки? Для введення яких саме даних їх потрібно застосовувати?
а) Зберігаються відомості про погодні явища і дні, коли вони спостерігалися.
б) Є дані про бібліотечні фонди. Для кожної книжки відома її назва, шифр, кімната та шафа, де вона зберігається.
в) У базі даних міститься інформація про людей. Потрібно зберігати відомості про те, хто є чиїми батьками.
г) Є відомості про лексичний склад певної мови. Щодо кожного слова потрібно зберігати відомості про те, до якої частини мови воно належить, які має суфікси, префікси, граматичні форми тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар