Основні
компоненти програми для ОС з графічним інтерфейсом.
У
далекому 1970 році на березі озера в місті Сієтлі навчалися два товариша Біл і
Пол . Вони дуже любили
возитися з комп'ютерами, написали багато комп'ютерних ігор, і найвідоміші з них
– це Tic-Tac-Toe
(хрестики – нолики) і moon landing (місячна поверхня). Ці ігри були написані на
комп'ютерній мові, яка мала назву BASIC [по початкових буквах: Початкова (Beginner’s)
Універсальна (All-Purpose) Символьна
(Symbolic) Система Команд (Instruction Code). Коли в середині 1970-х був розроблений перший
персональний комп'ютер, Біл і Пол вже перейшли з школи в коледж. На той час
вони мали досить знань, щоб успішно застосовувати мову BASIC в роботі з новими комп'ютерами. І справа пішла. Вони
почали продавати їх версію мови BASIC
всім бажаючим (за ціною $350 за програму, записану на магнітофонній касеті). На
виручені таким чином гроші вони створили компанію. Ви, можливо, чули її назву –
Microsoft! Відповідно, Біл – це Біл Гейтс, який і зараз
управляє багатомільярдною імперією Microsoft. Пол – це Пол Аллен, який зараз хоча і не працює в Microsoft, але є власником акцій крупних комп'ютерних фірм,
має професійні спортивні команди, вкладає капітал в нерухомість.
Саме так, перші продукти всесвітньовідомої компанії Microsoft були написані на комп'ютерній мові BASIC. З того часу компанія Microsoft випустила інші версії мови BASIC. Вони називаються GW-BASIC,
QuickBasic і QBasic, а останні новітні версії називаються Visual Basic.
Visual Basic – це одна з найбільш простих для вивчення мов
програмування. Але, не дивлячись на це, з її допомогою можна створювати досить
складні комп'ютерні програми. Вивчившись програмувати на Visual Basic
від Microsoft, ви створите свої
власні програми. Звичайно, ви не обов'язково станете Білом і Полом, але
неодмінно отримаєте задоволення від навчання і набудете корисного досвіду.
Для написання програм на мові програмування можна застосовувати текстовий редактор , навіть Блокнот. Але
зручніше користуватись середовищем
програмування.
Середовище програмування – комп’ютерна
система, призначена для створення програм.
До складу системи входять: текстовий редактор для введення та редагування
тексту програм, компілятор, налагоджувач програм тощо.
Інтегроване середовище
програмування Visual Basic включає набір меню, панелей і вікон,службові програми,довідкову систему,
що у сукупності утворюють робоче місце програміста.
Розробка
додатка на VB складається з наступних етапів:
·
продумати програму (продумати, що саме програма повинна робити, які
саме задачі повинна вирішити, реалізувати їх подумки, продумати структуру
даних, і т.д.).
·
проектування інтерфейсу, тобто розміщення на формі потрібних
керуючих елементів, кнопок, списків і т.п. Цей етап називається складанням
кістяка програми.
·
написання програмного коду, який поєднує розміщені на формі керуючі
елементи, тобто “нарощування плоті на
кістяк”.
·
наладка програми. Цей етап часто займає більше часу, чим попередні.
·
остаточна компіляція
і, якщо це необхідно, створення дистрибутива (тобто інсталяційного файлу
setup.exe
Технологія
роботи у середовищі Visual Basic базується на
ідеях об’єктно-орієнтованого та візуального програмування інтерфейсу
користувача. Програміст створює певну
сукупність об’єктів та описує їх взаємодію.Кожен об’єкт має свої
властивості і може виконувати певні дії. Деякі об’єкти є візуальними, тобто зображаються
на екрані. Приклади візуальних об’єктів : кнопки, списки, текстові поля.
Об'єкт - основна одиниця в
об'єктно-орієнтованому програмуванні.
Властивості - це змінні, що впливають на візуальне уявлення об'єкта і можливо,
його поведінку.
Об'єкти, що мають однаковий
перелік властивостей і операцій, об'єднуються в класи.
Щоб об’єкт виконав певну дію, потрібно до нього викликати відповідний фрагмент
програми – метод.
Отже – струкутурна одиниця при розробці
інтерфейсу користувача є візуальний об’єкт з певним набором властивостей і
методів. Автоматизація досягається
завдяки можливості перенесення елементу на форму з панелі компонентів і зміна
властивостей, не вносячі вручну змін до програмного коду .
Приклад:
Взаємодія
2 об’єктів: телефонний апарат і людина. Подія – надходження сигналу з
телефонної лінії . Апарат – вмикає дзвінок. Людина реагує на подію ( дзвінок
телефону) ,вона піднімає слухавку. Щоб позвонити комусь, людина застосовує
метод – набір номера. З телефоном відбувається декілька подій – натискання
кнопок.
Атрибути
об’єкта.
Будь-яка написана на Visual Basic програма – це набір об’єктів. Об’єкт характеризується певними атрибутами:
1.
події, на які об’єкт буде
реагувати, якщо програміст напише програмний код обробки події
2.
методи – окремі дії, які
об’єкт здатний виконати
3.
властивості – характеристики
об’єкта.
Кожен об’єкт має своі власний набір властивостей, що його описують. Проте
деякі властивості притаманні багатьом об’єктам.
Подія – це те,що відбувається в програмі або за її межами.
Приклад: переміщення миші,клацання в текстовому полі, натиснення клавіші на
клавіатурі.
Методи – фрагменти програмного коду, які вбудовані
безпосередньо в елемент керування і виконують ту чи іншу задачу. Різні об’єкти мають різні методи, але деякі з них
притаманні багатьом об’єктам : при виклику переміщеє об’єкт метод MOVE , перетягує і відпускаї
об’єкт –DRAP.
У Visual Basic керування відбувається за
допомгою подій,тобото коли в проекті відбувається подія, виконується процедура
події, яка прописана впрогрмному коді.
Для кожного об’єкта існує набір стандартних подій, що можуть виникнути при
роботі програми, і для кожної з них може написана процедура, яка обробляє
подію.
Процедури подій вміщуються в вікні
коду. Щоб написати процедуру обробки події для певного об’єкта, потрібно
перейти в вікно коду:
1 спосіб – 2 рази клацнути на об’єкті
2 спосіб – вибравши мишею об’єкт, клацнути F7.
Поняття проекту
Програми на VBA зберігаються в проектах. Проект містить модулі різних типів, а модулі включають
різні процедури.
Проект може містити кілька модулів. Є такі модулі: стандартні модулі - це модулі, в яких можна описати доступні в усьому проекті процедури; модулі класу містять опис об'єкта, який є членом класу. Процедури,
написані в модулі
класу, використовуються тільки в цьому модулі. Модулі містять описи і процедури - набори описів та інструкцій, згрупованих длявиконання.
У Visual Basic проект - це сукупність усіх файлів, що складають
програму, включаючи форми, модулі, графіку, елементи управління, список усіх
використовуваних програмою файлів, назва проекту конфігурація IDE для роботи над
даним проектом і т.п. Проект має модульну структуру. Модулі бувають трьох
типів: модуль форми, модуль класу, стандартний модуль.
Ми будемо мати справу з проектами, які складаються із однієї форми, будуть містити тільки модуль форми. Кожен файл форми містить оголошення змінних, констант, типів даних, процедур обробки подій.
Тип файлу |
Опис |
.FRM |
Форма |
Зв’язок : спочатку проектується екранна форма, потім встановлюються події, що будуть відбуватися в робочому додатку, і тільки потім програмуються дії, пов'язані з цими подіями.
У VBA
підтримується наступна структура програми. На
вищому рівні ієрархії стоїть додаток, далі йдуть проекти, пов'язані з
фактичними документами цієї програми, на третьому рівні знаходяться модулі
(модулі програми, модулі користувача, модулі класу, модулі форм і модулі
посилань). А на останньому рівні
знаходяться процедури і функції цих модулів.
Дана структуризація програм повністю, задовольняє принципам структурного і
модульного програмування
Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал уроку
2. Виконати вправу
Немає коментарів:
Дописати коментар