Тема уроку: "Розробка стратегії пошуку інформаційних матеріалів"
Зміст запитань для перевірки своїх знань
- Які ресурси існують в мережі Інтернет?
{Апаратні, програмні та інформаційні ресурси}
- Як перевірити підключення до мережі Інтернет?
{Перевірити наявність відповідного значка підключення Пуск – Мережні підключення або ж переконатися в наявності відповідного значка на панелі інструментів}
- Назвіть апаратні засоби для роботи в мережі.
{Під’єднані до Інтернету комп’ютери, канали передавання даних і мережне обладнання}
- Назвіть програмні засоби для роботи в мережі.
{Набір протоколів Інтернету TCP/IP}
Основний зміст навчального матеріалу
- Засоби пошуку інформації в Інтернеті.
Веб-каталог – це сайт, на якому зібрано багато посилань на інші сайти, відсортованих і розділених на категорії згідно з тематикою.
Найбільшим веб-каталогом у Всесвітній павутині вважають Open Directory Project: у ньому містяться посилання більш ніж на 4 мільйони сайтів.
Оскільки каталоги призначені переважно для пошуку сайтів загальної тематики, за їх допомогою майже неможливо знайти відповідь на якесь конкретне запитання. Це можна зробити лише з використанням пошукових систем.
Пошукова система – це веб-сайт, призначений для пошуку сторінок, що містять задане слово або словосполучення чи відповідають іншим критеріям.
- Пошукові системи.
Пошукова система призначена для пошуку сторінок за заданим словом, словосполученням або за іншим критерієм. Кожна пошукова система складається з чотирьох компонентів:
- Робот. Це програма, яку пошукова служба використовує для сканування сайтів Інтернету, збирання інформації та її передавання індексу вальним програмам. Є три категорії таких програм: павуки, кроулери та агенти.
- Індексувальна програма та індекс. Коли робот виявляє нову чи оновлену сторінку, він передає інформацію про неї індексу вальній програмі, що сканує документ і заносить кожне слово до спеціального покажчика, який називають індексом.
- Пошукова машина. Ця програма знаходить у базі даних інформацію про сторінки, що відповідають уведеному користувачем критерію, та сортує знайдені записи так, щоб найважливіші з них відображалися на початку списку результатів пошуку.
- Веб-інтерфейс. Його використовують для введення критерію пошуку та виведення результатів.
Запит до пошукової системи має складатися із загальних слів чи понять, які найточніше характеризують мету пошуку.
Якщо запит складний доцільно скористатися сторінкою розширеного пошуку, де за допомогою полів і списків, що розкриваються, можна сформувати складний критерій.
Найпопулярнішою пошуковою системою вважається Google.
- Стратегії пошуку інформації.
Для пошуку інформації в Інтернеті досить важливо дотримуватись трьох умов: точно формулювати завдання, правильно вибирати засоби пошуку та, нарешті, конкретно визначити початкову стратегію і критерії пошуку.
Універсального методу пошуку інформації немає, однак можна сформулювати загальну методику пошуку, застосування якої здебільшого дає позитивний результат:
- Сформулюйте запит і виконайте пошук.
- Якщо результат вас не задовольняє, то спробуйте звузити область пошуку – використати більше уточнюючих слів або знайти слово, яке найточніше описує шукане поняття.
- Проаналізуйте результати пошуку. Можливо, на отриманих сторінках є термін або слово, яке також можна використати для звуження області пошуку.
- Якщо результат і далі незадовільний, скористайтеся сторінкою розширеного пошуку та сформулюйте складніший критерій.
- Якщо ж, незважаючи на все, успіху так і не вдалося досягти, спробуйте сформулювати запит по-іншому та знову застосуйте наведену методику спочатку.
Висновки
- Веб-каталог – це сайт, на якому зібрано багато посилань на інші сайти, відсортованих і розділених на категорії згідно з тематикою.
- Пошукова система – це веб-сайт, призначений для пошуку сторінок, що містять задане слово або словосполучення чи відповідають іншим критеріям.
- Пошукова система складається з чотирьох компонентів: робота, індексувальної програми, пошукової машини та веб-інтерфейсу.
- Універсального методу пошуку інформації не існує.
Зміст практичної роботи
Робота за комп’ютером
Знайти відповіді на наступні завдання та заповнити таблицю:
Початковий та середній рівні навчальних досягнень
- Отримати прогноз погоди для Подільська: а) на поточний день; б) на наступний день; в) на тиждень.
- Встановити місце знаходження в Інтернеті тексту Конституції України.
- Знайти адреси сайтів, що містять реферати з математики, фізики, але не інформатики.
Достатній рівень навчальних досягнень
- Знайти адреси кількох Інтернет-бібліотек з онлайн-доступом.
- Знайти дані про кількість замків у Тернопільській області та їх розташування.
- Знайти адреси сайтів фірми та представництва в Україні за вибором: Sumsung, LG, IBM, HP, Opel, Avon.
- Рік і місце створення EOM ENIAC, розшифрувати абревіатуру назви.
Високий рівень навчальних досягнень
- Знайти дані про рік, місце створення, конструктора першої ЕОМ у Європі.
- Знайти адреси кількох вільно доступних серверів електронної пошти.
- З’ясувати, в яких номерах журналу «Домашній ПК» за поточний і попередні роки були надруковані статті з теми «Операційна система Microsoft Vista».
- Знайти інформацію (текст і фотографії) про Михайла Грушевського.
Комплекс вправ для очей
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд – прямо, відвернувшись від комп’ютера.
- Швидко кліпати очима протягом 15 с.
- Заплющити очі. Не розплющувати очей, начебто подивитися ліворуч на рахунок «раз-чотири», повернутися у вихідне положення. Так само подивитися праворуч на рахунок «п’ять-вісім» і повернутися у вихідне положення. Повторити 5 разів.
- Спокійно посидіти із заплющеними очима, розслабившись протягом 5 с.
Зміст запитань до класу
- Для яких цілей краще використовувати веб-каталоги?
{Для пошуку за темою}
- Для чого призначені пошукові системи?
{Пошукові системи призначені для пошуку сторінок, що містять задане слово або словосполучення чи відповідають іншим критеріям}
- Яка пошукова система сьогодні найпопулярніша?
{Пошукова система Google}
- Чи має значення регістр символів під час введення фрази для пошуку?
{Якщо про це не вказано в розширеному пошуку, то не має}
- З’ясувати якими послугами на пошукових порталах можна користуватися, окрім пошуку інформації.
Критерії оцінювання:
Немає коментарів:
Дописати коментар