пʼятниця, 23 квітня 2021 р.

10 клас Урок 61

Тема уроку. програмні засоби обробки документів та інформації

Мета:

навчальна: розглянути програмні засоби обробки документів та інформації; види систем обробки текстів; звернути увагу на розгляд комунікаційних технологій;
розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;
виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання

 Розминка (Логічні задачі)
 
Актуалізація вивченого матеріалу
Прийом «Вивчали – не вивчали»
Учням потрібно визначити поняття, які вони вже вивчали та які ще їм не відомі.
Ø Системи управління електронними документами                       +
Ø Технічні засоби обробки документів та інформації                    +
Ø Класифікація офісної техніки                                                       +
Ø Засоби створення, зберігання, обробки, копіювання і транспортування документів                                                           +
ØПрограмні засоби обробки документів та інформації
Ø Види систем обробки текстів                                                                 -
Ø Комунікаційні технології                                                              -
Повідомлення теми уроку
Пропоную учням уважно прочитати тему уроку та  визначити, що від них очікується, яких знань їм слід набути, що навчитися робити.
Завдання уроку:  зрозуміти, які існують програмні засоби обробки документів та інформації; навчитися визначати види систем обробки текстів
Мотивація навчальної діяльності
Мотиваційні запитання
Ø Наскільки для мене важливо знати програмні засоби обробки документів та інформації?
Ø Чому я буду докладати всіх зусиль, щоб досягти мети уроку?
Ø Для кого я навчаюся у школі?
Ø Наскільки чітко я розумію важливість розв’язання зазначених завдань уроку?
Вивчення нового матеріалу
 


Записування інформаційних повідомлень у вигляді тексту - один із найстаріших та найпоширеніших методів їх зберігання. У давнину люди записували тексти очеретяними паличками на табличках із сирої глини, етилом на папірусі, гусячими перами на пергаменті та папері. Копії з книжок робили вручну.

З появою в XV столітті книгодрукування стало можливим виготовляти друковану продукцію масовими тиражами. Проте механічний засіб автоматизації ручного письма, друкарську машинку, було винайдено значно пізніше - у 1860-х роках. Відразу після цього виникла нова, переважно жіноча професія - машиністка. Вона стала дуже поширеною, адже для швидкого набору тексту потрібно було володіти десятипальцевим методом і друкувати без помилок, оскільки в разі одного неправильного удару по клавішах доводилося передруковувати всю сторінку.

Сьогодні ж, коли в нашому розпорядженні є комп'ютери, програми для введення й редагування тексту та принтери, кожен без особливих зусиль може створювати тексти будь-якої складності, оформлювати їх за своїми уподобаннями й роздруковувати в багатьох примірниках.

Ви також уже вмієте вводити текст з клавіатури та працювати у простому текстовому редакторі Блокнот та текстовому процесорі Microsoft Word. Проте спочатку розберемося в тому, які системи обробки тексту є взагалі..

Якщо розглянути будь-яку сторінку підручника, то можна побачити, що текст на ній оформлено певним чином - заголовки подано шрифтом більшого розміру, а важливі поняття виділено. Це результат форматування.

Форматування тексту - надання текстовим фрагментам властивостей, від яких залежить їхній зовнішній вигляд.

Для того щоб відформатувати текст, потрібно, як ви здогадуєтесь, разом із ним зберегти інформацію про його зовнішній вигляд. Кодів для зберігання інформації про форматування тексту в них не передбачено, а тому текст, поданий лише з використанням кодів таблиці символів, матиме однакові параметри відображення. Такий текст називають простим, і для роботи з ним зазвичай застосовують текстові редактори.

Текстовий редактор - програма, призначена для введення, редагування і збереження у файлах неформатованого тексту, тобто тексту, всі символи якого мають однакові параметри відображення.

Програми цієї категорії часто використовують для введення текстів програм і створення файлів, які містять конфігураційні параметри операційної системи.

Текстові редактори включено до набору стандартних застосунків операційних систем - зокрема, до складу всіх версій Windows входить програма Блокнот (Notepad). Файли, створені за допомогою текстових редакторів, мають розширення імені txt.

Програми, що дають змогу створювати, обробляти та зберігати форматований текст, називають текстовими процесорами.

Текстовий процесор - програма, що забезпечує створення, редагування і збереження форматованого тексту у файлах. Такі файли можуть містити зображення, діаграми, таблиці, формули, звукові вставки, відеокліпи та інші об'єкти.

Текстові процесори використовують у діловодстві - для створення бланків, договорів тощо, для підготовки різноманітних матеріалів (і навіть книжок. Особливої зручності додає те, що більшість текстових процесорів працює за принципом WYSIWYG (What Your See Is What Your Get - що бачиш, те й маєш), тобто екранний зразок сторінки відповідає її реальному, друкованому вигляду.

Кожен текстовий процесор має свій формат збереження даних, проте зазвичай ці програми здатні працювати і з файлами в інших форматах, призначених для зберігання тексту.

Серед текстових процесорів найвідомішим вважається Microsoft Word, що входить до складу пакета Microsoft Office. Альтернативою йому є Writer з пакета OpenOffice.org, який за можливостями мало в чому поступається своєму конкурентові, однак є цілком безкоштовним.

Для розробки професійної поліграфічної продукції (газет, книжок, журналів, рекламних буклетів тощо) використовують видавничі системи. Вони мають зручні засоби для підготовки багатосторінкових складних видань і дають змогу отримати матеріали, що задовольняють вимогам типографії. Тексти для видавничих систем зазвичай готують за допомогою текстових процесорів; ілюстрації також створюють у спеціалізованих програмах.

Ще до поширення операційної системи Windows створювалося чимало програм для роботи з текстом. Серед них були як найпростіші текстові редактори, скажімо R1 чи MS-DOS Editor, так і більш складні - Лексикон, Multi-Edit та ChiWriter, які можна вважати текстовими процесорами початкового рівня. Існували навіть видавничі системи, як Ventura for DOS. Однак навіть найскладніші з них не підтримували повністю принцип WYSIWYG. Інтерфейс програм містив порівняно небагато команд використання діалогових вікон було зведено до мінімуму, а про панелі інструментів, області завдань, колірні палітри можна було лише мріяти.

Основні функції та особливості програм для роботи з текстом проілюстровано на рисунку. 

Зазначимо, що текстові редактори на додаток до перелічених виконують усі функції текстових  редакторів, а видавничі системи – усі функції текстових процесорів.

Вибір засобів і технологій комунікації визначається рядом факторів, перерахованих нижче.

Ø  Терміновість отримання інформації. Чи залежить успіх проекту від наявності часто оновлюваної інформації, яка доступна негайно, або від досить регулярного складання письмових звітів?

Ø  Доступність технології. Чи справді необхідні системи вже встановлені і діють, або потрібно включити їх в список потреб проекту?

Ø  Персонал, задіяний у проекті. Чи відповідають пропоновані системи комунікації досвіду і навичкам персоналу проекту або необхідно організувати тривалий курс навчання?

Ø Тривалість проекту. Чи можливо, що ще до закінчення проекту наявні засоби комунікації зміняться?

Ø Оточення проекту. Команда проекту проводить зустрічі і обмінюється інформацією в живому спілкуванні чи віртуально?

Фізкультхвилинка

Робота за комп'ютером 
Практична робота «Підготувати презентацію на тему: «Онлайнові текстові процесори»» та оформити згідно правил
Послідовність виконання роботи
1.     Здійснити роботу з джерелами інформації
2.     Створити презентацію
3.     Створити бібліографічний список
4.     Контроль якості виконаної роботи
Підсумок уроку 
Запитання для рефлексії
Ø На цьому уроці мені вдалося...
Ø Було цікаво...
Ø Я замислився...
Ø Після завершення уроку в мене є бажання...
Домашнє завдання
Знайти інформацію про одну з сучасних видавничих систем й коротко записати її  функції та характеристику

Немає коментарів:

Дописати коментар